Boganmeldelse: Stressfri – 3 enkle trin

Forleden fik jeg tilsendt Anja Christensens nye e-bog “Stressfri – 3 enkle trin” med undertitlen “få større overskud, mental frihed & ny energi”.

Det første der slog mig var titlen. Der er desværre mange, der lover guld, grønne skove og at det er muligt at gøre sig selv stressfri i løbet af nul og niks. Det holder desværre bare ikke. Det er hårdt arbejde at blive stressfri og derfor fik jeg en enkelt rynke i panden, inden jeg gik i gang med at læse bogen.

Mine bekymringer blev gjort til skamme, for Anja ved godt, at det ikke er sådan lige.. Hun har selv været igennem et længere stressforløb og fortæller i bogen ærligt om sine egne oplevelser, lige som hun bl.a. giver bud på, hvorfor stress er et så stort problemi dag.

De 3 enkle trin består af 3 områder, der er meget vigtige, når man har stress på alle niveauer og hvert trin indeholder øvelser, der gør det nemmere at gennemføre hvert enkelt trin.

Alt i alt er det en fremragende bog, der egner sig til stressramte, men også til de, der bare ønsker en hverdag med mere overskud og energi.

Bogen kan købes på Anjas side: SPIPAS.COM og på SAXO.COM.

 

Lars Lautrup-Larsen
Certificeret Stressvejleder
Xstress.dk

 

Jeg kan desværre ikke åbne for kommentarer til dette indlæg uden at blive oversvømmet af reklamer i kommentarfeltet. Der er et opslag og link til dette indlæg på TagStressAlvorligt’s facebook-side, hvor det er muligt (og meget velkomment) at kommentere.

Stress og motion

Da jeg i sin tid blev sygemeldt med stress, sagde min læge til mig, at jeg skulle sørge for at få motion. Jeg var i en tilstand, hvor jeg ikke var i stand til at overskue noget-som-helst, så tanken om at skulle dyrke motion fik det hele til at vende sig i mig. Det var derfor en lettelse, da lægen fortsatte gå en tur – “bare i 5 eller 10 minutter – hvad du nu kan”.
Jeg fulgte lægens råd og i starten var 5-10 minutter hvad jeg kunne overskue, men efterhånden som jeg fik det bedre, kunne jeg gå længere. Det var samtidig ikke længere noget jeg skulle, men noget jeg gerne ville. Jeg kunne nemlig mærke, at jeg havde det så meget bedre, når jeg kom hjem. Faktisk havde jeg det sommetider så godt, at jeg tænkte “hvad er det for noget pjat, det her – du går på arbejde igen i morgen”. Det var dog kun indtil virkeligheden indhentede mig en time eller to senere. Så røg humøret i bund igen.
Forklaringen på den pludselige bedring hedder “Endorfiner”. Det er et morfin-lignende stof, der produceres ved aktivitet og virker bedøvende på både fysiske og psykiske stress-symptomer. Stoffet er også meget vanedannende. Hvis du kender en, der dyrker motion ofte, har du måske bemærket, at vedkommende kan blive rastløs, hvis han/hun ikke kan komme til at dyrke motion i et stykke tid.
Endorfiner er fantastisk som værktøj mod stress. Der bliver lagt en dæmper på symptomerne og i det tidsrum, hvor endorfinerne gør deres arbejde, har vi mulighed for at få et pusterum fra stress. Der hvor jeg fejlagtigt mente at jeg var “rask” igen.
Jeg kan dog ikke sige det tydeligt nok! Motion kan IKKE kurere stress! Ligesom et skud morfin kan fjerne symptomerne efter et brækket ben, så heler det ikke benet. Smerterne kommer tilbage, når morfinen ikke længere virker – og det gør stress, depression osv. også når kroppen løber tør for endorfiner.
Man fjerner stress ved at fjerne årsagerne til den psykiske belastning, men motion er et rigtigt godt værktøj mens det pågår.
Nu kan man jo så tro, at jo mere motion man dyrker, jo bedre får man det. Sådan hænger det ikke sammen. Du skal stadig bevare roen og sætte hastigheden ned, så jeg plejer at anbefale gåture i et lidt højere tempo end du normalvis går. Du skal lige have hjerterytmen lidt op, men så heller ikke mere. Gå hellere 2 korte ture i løbet af en dag end en lang. Det forlænger din produktion af endorfiner.
Løbeture, cykelture i højt tempo og ikke mindst maskinerne i fitnesscenteret er STRENGT forbudt, når du har stress. Nogle har god nytte af Yoga, som jo også er helt nede i tempo.Dette blog-indlæg opstod som et svar på en blog på Spipas.com
Lars Lautrup-Larsen
Certificeret Stressvejleder
Xstress.dk
Jeg kan desværre ikke åbne for kommentarer til dette indlæg uden at blive oversvømmet af reklamer i kommentarfeltet. Der er et opslag og link til dette indlæg på TagStressAlvorligt’s facebook-side, hvor det er muligt (og meget velkomment) at kommentere.

Du kan gøre en forskel!

Min sidste blog handlede om at stress kan “smitte” andre.

Det kan det modsatte også! Du kan med dit gode hunør og overskud påvirke andre positivt. Det er oven i købet en dejlig oplevelse for dig selv.

Der findes så mange situationer, hvor du kan gøre en forskel.

Når du handler i supermarkedet, så gør et stop foran kassedamen/-manden, se personen i øjnene og giv et smil og et “hej”, “godmorgen” eller hvad der nu må passe.
Se den person, der sidder ved kassen, som det menneske det er og giv anderkendelse i stedet for at kigge ned i varebåndet og mumle “på beløbet, tak!”.
Gør det samme, når bonen bliver afleveret med et mekanisk “ha’ en god dag”. Se personen i øjnene og sig f.eks. “også en god dag til dig” i stedet for det vanlige “i lige måde”. Giv positivitetsknappen et nyk opad og du vil blive bemærket. Måske redder du endda personen ved kassens humør for de næste 3-4 halvsure kunder.

Prøv at lege med det. Brug et par ekstra sekunder på de mennesker, du møder igennem din dag, på at anderkende dem som mennesker og give dem lidt af din glæde og positivitet. Ja, det er ekspedienten i tøjforretningens job at hjælpe dig med at finde den rette størrelse og farve, men det betyder alverden for ekspedienten, hvis du ser hende/ham i øjene og siger “mange tak for hjælpen” eller “tak for god service”. Bemærk hvordan nogle personer ikke ved, hvordan de skal reagere på din venlighed, for det er ikke så ofte de får den.

Du har stor mulighed for at løfte andre menneskers humør, så prøv det. Smil til den sure dame på posthuset og sig ordentlig tak, når du får hjælp. Det er meget effektfuldt – både for dig selv og dem du siger det til. Du kan endda risikere at få et smil igen…

Se iøvrigt Facebook-gruppen “Fucking Flink” for inspiration.
Lars Lautrup-Larsen
Certificeret Stressvejleder
Xstress.dk

 

Jeg kan desværre ikke åbne for kommentarer til dette indlæg uden at blive oversvømmet af reklamer i kommentarfeltet. Der er et opslag og link til dette indlæg på TagStressAlvorligt’s facebook-side, hvor det er muligt (og meget velkomment) at kommentere.

Stress smitter

Hvad mange ikke tænker over er, at fra dine første stress-symptomer begynder at melde sig, har din stress konsekvenser for mennesker udover dig selv.

Når du belastes af stress, vil din partner, dine børn og andre nærtstående personer i høj grad blive påvirket af forandringer i dit humør, væremåde og måske aktivitetsniveau og det sker inden du måske selv opfatter at noget er galt.
Disse forandringer er mange gange en belastning for dem og belastningen af dine pårørende starter således samtidig med at du selv belastes.
Jo mere belastet af stress, du selv bliver, jo mere udsættes dine pårørende for belastning. Det gør at din stress giver dem stress. Stress smitter, så at sige…

Værst er det jo, når man kommer ud i et stressnedbrud. Fra at være en aktiv og glad person bliver man pludselig reduceret til den forældre/partner, der ikke længere kan overskue noget som helst.
Partneren til den stressnedbrudte skal pludselig overtage den daglige husholdning, hente- og aflevere børn og sørge for alt det i dagligdagen, I før var 2 om. Derudover har den stressnedbrudte ofte brug for at komme af med de ting, der belaster, så også her må partneren træde til. Børnene har fået en forældre, der er blevet “mærkelig”, for der er jo ikke noget fysisk galt med far eller mor! Det kan være meget svært for både partner, børn og andre nærtstående at forstå.

Det er desværre alt for almindeligt at et længerevarende stressforløb fører til skilsmisser eller ødelagte parforhold.

Det er derfor meget vigtigt at man er opmærksom på, om der sker humørændringer eller om de andre stresssymptomer er begyndt at vise sig hos partneren – og så tage affære, så partneren får hjælp, inden det udvikler sig.
Forklar partneren hvad man ser, hvilke ændringer, der er sket indenfor den sidste tid og bed partneren om at tage imod professionel behandling. Det er meget typisk at stresssymptomerne slås hen som “det er ikke noget”, så der skal holdes fast.

Der er ikke noget at jeg, som stressvejleder, gør med mine klienter, der kan skade dem. Intet overhovedet. De kan kun få det bedre. Det plejer jeg at anbefale som argument overfor en person, der prøver at overbevise sin partner om at søge hjælp. For hjælp skal der til – for hele familiens skyld.

Lars Lautrup-Larsen
Certificeret Stressvejleder
Xstress.dk

 

Jeg kan desværre ikke åbne for kommentarer til dette indlæg uden at blive oversvømmet af reklamer i kommentarfeltet. Der er et opslag og link til dette indlæg på TagStressAlvorligt’s facebook-side, hvor det er muligt (og meget velkomment) at kommentere.