Godt Nytår!


“Der er ikke noget der er gratis” lyder et gammelt ordsprog, der er blevet meget aktuelt her mellem jul og nytår, hvor mange af de mere eller mindre alternative stressbehandlere skal have fyldt aftalebogen op for første halvår af 2020.

Det lyder meget tiltalende at tilbyde forskellige sessioner og samtaler ganske gratis, men det er vigtigt at huske på, at for mange af disse behandlere er det ren forretning og at forære noget væk gratis, er et forsøg på at sælge mere. Der er ingen der får en markant forbedring af deres stressniveau af en enkelt session eller samtale, så får du sådan en foræret gratis, så kan du trygt regne med at blive tilbudt mere – der ikke er gratis.

Desværre er mange alvorligt stressramte meget påvirkelige og vil give deres højre arm for at få det bare lidt bedre, så chancen for at du siger ja til at fortsætte mod betaling – og det ved mange af disse behandlere. De er forretningsfolk og skal have firmaet til at løbe rundt.

Når man samtidig tænker på at markedet for stressbehandling er noget af det mest brogede der findes, så har du ikke en chance for at vide, om du er kommet i hænderne på en dygtig og kompetent behandler, eller om du nu er klient hos en behandler, der har taget stress med på menuen, fordi det nu er oppe i tiden.

For et år siden var den siddende regerings stresspanel ved at lægge sidste hånd på deres anbefalinger og som vi alle ved, så endte det lidt som en prut i en flaske. Der var ikke rigtigt kød på nogle af de foreslag, de kom med – og i dag er der ikke mange der husker, hvad forslagene gik ud på – måske lige med undtagelse af foreslaget omkring “ForældreIntra”.

Jeg foreslog bl.a. panelet at man indfører en standardiseret certificering af stressbehandlere, men det faldt desværre ikke i panelets smag. Fordelen ved en standardiseret certificering er jo, at når du henvender dig til en certificeret behandler, så ved du at vedkommende i det mindste har et minimum af viden omkring stress og stressbehandling. Empati kan ikke måles og det kan godt være, at du alligevel ikke “klikker” med behandleren, men du vil være sikker på at behandleren har den viden, der skal til.

Der er så meget man kan gøre mod de store problematikker, vi er ude i omkring alvorlig stress i dag, men hvis jeg kun har ét nytårsønske, så vil det være, at man får ryddet op i alle de alternative behandlere og certificeringer, der findes i dag. Det vil være et godt skridt på vejen, at vi sikrer, at man altid modtager kompetent behandling som stressramt.

Jeg ønsker dig et godt og stressfrit nytår.

Lars Lautrup-Larsen

24. December – Stressjulekalenderen

24. December

Det er i dag den 24. december. Du er i mål.

Forhåbentlig har du haft en rigtig god rejse igennem december måned og glæder dig til en god aften i aften.
Husk at passe på dig selv. Er det dig, der står for maden i aften, så bed om hjælp, hvor det er muligt. Du behøver ikke at stå med det hele selv.
Start dagen med at informere familien om, at mobiler og andre elektroniske dippedutter er forbudte mens der spises i aften – og gerne hele aftenen også. Med mindre at man er læge på vagt eller lignende, er der ingen der forventer at man er kontaktbar eller online juleaften – og så kan mobilen godt være slukket.
Ja! Slukket.

Tak fordi du fulgte julekalenderen.

TagStressAlvorligt.dk og Stressforeningen ønsker dig og din familie en rigtig glædelig jul, en god juleaften – og nogle juledage med et absolut minimum af stress.

Pas på jer selv og hinanden. 😊



Julekalenderen er lavet af TagStressAlvorligt.dk i samarbejde med Stressforeningen.
Hjælp Stressforeningen med at hjælpe stressramte. Bliv medlem i dag eller støt foreningens arbejde på MobilePay 189822

23. December – Stressjulekalenderen

23. December

Lillejuleaften var før i tiden en markering af, at man havde afsluttet december måneds mange opgaver og var klar til julen. Forhåbentlig er det også der du er. I nogle familier bruger man aftenen på at pynte juletræet, bage kager og spise af den risengrød, der i morgen aften skal blive til risamande.

Har I afsluttet bogen eller puslespillet, så er det måske en ide at bruge aftenen på det – ellers er det den perfekte aften at læse nogle af de mange juleeventyr op for hinanden.

Rigtig Glædelig Lillejuleaften. 😊



Julekalenderen er lavet af TagStressAlvorligt.dk i samarbejde med Stressforeningen.
Hjælp Stressforeningen med at hjælpe stressramte. Bliv medlem i dag eller støt foreningens arbejde på MobilePay 189822

22. December – Stressjulekalenderen

22. December

Er du pårørende til en stressramt, så ved du måske allerede at juleaften kan være en stor belastning for en alvorligt stressramt. Det er en aften hvor en stressramt virkeligt forsøger at være deltagende og brænder al energi af meget hurtigt.

Det bedste man kan gøre som pårørende er, at lade den stressramte vide at det er OK, hvis vedkommende ikke kan overskue juleaften – eller at sætte pris på at den stressramte forsøger og at lade den stressramte vide, at det er okay at trække sig tilbage, når energien er brugt op. Det kan være svært at sætte sig ind i, men for en alvorlig stressramt kan en juleaften eller nytårsaften føles som en hel maraton, der skal gennemføres – og mange gange rækker energien ikke hele vejen.

En alvorligt stressramt vil ofte også være mindre aktiv og mere stille end man er vant til at opleve personen. Det bedste man kan gøre her, er lade den stressramte deltage på det niveau, det er muligt – og få lov til at sige fra overfor de af aftenens aktiviteter, der føles belastende. Det værste er at prøve at ”muntre personen op”. Det virker direkte omvendt.



Julekalenderen er lavet af TagStressAlvorligt.dk i samarbejde med Stressforeningen.
Hjælp Stressforeningen med at hjælpe stressramte. Bliv medlem i dag eller støt foreningens arbejde på MobilePay 189822

21. December – Stressjulekalenderen

21. December

Komikeren Anders Matthesen (”Anden”) siger i et af sine shows: ”Der findes ingenting man skal.” og fortsætter så: ”men der er selvfølgelig nogle ting, der har konsekvenser, hvis man ikke gør dem – at trække vejret for eksempel”.

Der findes alt for mange eksempler på ting, som vi selv mener at vi absolut skal gøre. De er nødvendige. Men, hvis vi hver gang lige vender disse ting i hovedet og tænker over, hvad konsekvenserne ville være, hvis vi ikke gør dem – så vil vi opdage, at i størstedelen af tilfældene er der nok ikke rigtig nogen konsekvens, eller også er den meget lille. I mange andre tilfælde kan man måske finde en erstatning, måske endda en bedre løsning.
Moster Oda fylder 80 og har inviteret til stort fest med 150 mennesker. Som alvorligt stressramt er dette et mareridt med støj og mange mennesker, men du kan ikke melde fra, for man skal jo med, når man er blevet inviteret.

”Der findes ingenting man skal”. Hvad vil konsekvensen blive, hvis du meldte fra? Tja, der er stadig 149 mennesker til at fejre Moster Oda, så der vil du nok ikke mangle. Moster Oda vil dog nok blive ked af, at du ikke er der – men måske kan du kontakte hende og sige: ”Jeg vil meget gerne komme til din fest, Moster Oda – men jeg har stress og har det rigtigt svært med mange mennesker og støj. Er det ikke bedre, at jeg kigger forbi et par dage før festen med et par stykker mad eller et par kager, og så hygger vi os sammen vi to og fejrer dig?”.

Det kan Moster Oda da næsten ikke sige nej til – og ved at tænke over konsekvenserne har du skabt en løsning som både du – og personen med den største konsekvens – Moster Oda, kan være yderst tilfreds med.
Så når du rammer situationer hvor der er ting du mener at du bør/skal gøre, så brug sætningen ”der findes ingenting man skal” og tænk over konsekvenserne. Er der konsekvenser overhovedet, så tænk ud af boksen på alternative løsninger.

Rigtig god lørdag! 😊



Julekalenderen er lavet af TagStressAlvorligt.dk i samarbejde med Stressforeningen.
Hjælp Stressforeningen med at hjælpe stressramte. Bliv medlem i dag eller støt foreningens arbejde på MobilePay 189822

20. December – Stressjulekalenderen

20. December

Som alvorligt stressramt kan det være svært at forklare, hvordan man har det og hvorfor man ikke har det overskud, man plejede at have. Selv om ens pårørende virkelig gør sig umage for at forstå, er det ikke rigtigt muligt, med mindre man selv har været der.

Stressforeningen har rigtig gode erfaringer med netværksgrupper for stressramte og walk & talk-grupper mod stress. Her har du mulighed for at møde andre, der har de samme problematikker som dig og præcis ved hvad du taler om, når du beskriver hvordan du har det.

Stressforeningen starter løbende nye netværks- og walk & talk-grupper, når der er er et behov i et område. I starten af 2020 vil der blive startet nye grupper i København, Greve, Roskilde, Odense og Aalborg, fulgt af flere i andre byer derefter.
I den forbindelse afholder foreningen nogle introduktions-arrangementer, hvor du kan høre mere om grupperne og foreningens erfaringer med dem.
Læs mere om introduktionsarrangementerne HER

Giv dig selv et medlemskab i Stressforeningen i julegave og kom ud og mød andre, der virkeligt forstår dig.



Julekalenderen er lavet af TagStressAlvorligt.dk i samarbejde med Stressforeningen.
Hjælp Stressforeningen med at hjælpe stressramte. Bliv medlem i dag eller støt foreningens arbejde på MobilePay 189822

19. December – Stressjulekalenderen

19. December

Det kan være svært at finde humøret frem i en travl tid som december, men det er meget vigtigt at prøve. Begrebet ”en sund latter” er der faktisk noget om, for et godt grin og en god latter sætter et festfyrværkeri i gang af gode hormoner i din hjerne og krop.

I juletiden er der altid et væld af skøre, sjove og spøjse julefilm i fjernsynet og en masse juleforestillinger i teatre og på julemarkeder. Prøv at google jer frem til nogle sjove selskabslege eller fortæl hinanden vittigheder ved aftensmaden.

Mulighederne er mange. Det er bare at bruge fantasien 😊



Julekalenderen er lavet af TagStressAlvorligt.dk i samarbejde med Stressforeningen.
Hjælp Stressforeningen med at hjælpe stressramte. Bliv medlem i dag eller støt foreningens arbejde på MobilePay 189822

18. December – Stressjulekalenderen

18. December

Hvis du er ramt af alvorlig stress, så kender du til begrebet ”tankespind”. Din hjerne drøner derudaf med mange tusinde tanker, tanker der skaber nye tanker, når hjernen gennemanalyserer alting igen og igen.

Hvis du ikke allerede har købt en julegave til dig selv (jo, det må man godt), så vil jeg anbefale, at du enten køber en lydbog i en boghandler – eller forærer dig selv en måneds abonnement på en af de tjenester, hvor du kan lytte til lydbøger.

En god lydbog kan få hjernen til at få fokus på den historie, der bliver fortalt. Hjernen begynder at skabe billeder til den historie du hører og når den er beskæftiget med det, så stopper den arbejdet med at analysere alt muligt andet. Selvfølgelig kan hjernen begynde at ”vandre” og lave andre ting, men du er altid i stand til at ”trække den tilbage” og fokusere på historien. Det kræver dog at lydbogen er spændende og fængende.

Du fortjener det – så prøv det 😊



Julekalenderen er lavet af TagStressAlvorligt.dk i samarbejde med Stressforeningen.
Hjælp Stressforeningen med at hjælpe stressramte. Bliv medlem i dag eller støt foreningens arbejde på MobilePay 189822

17. December – Stressjulekalenderen

17. December

Fysisk velvære har stor betydning for vores psykiske velvære og dermed vores stressniveau.


Hiv en time eller to ud af kalenderen i dag og gør noget fysisk godt for dig selv i dag. Få en massage, gå en tur i sauna eller tag et langt karbad, hvis du har mulighed for det. Brug fantasien og gør det, du har lyst til. Tilbring aftenen i nattøj, viklet ind i et varmt tæppe og med en kop varm te eller kakao.


En lille stabel Brunkager eller et lille honninghjerte er tilladt som snack.


Rigtig god fornøjelse 😊



Julekalenderen er lavet af TagStressAlvorligt.dk i samarbejde med Stressforeningen.
Hjælp Stressforeningen med at hjælpe stressramte. Bliv medlem i dag eller støt foreningens arbejde på MobilePay 189822

16. December – Stressjulekalenderen

16. December

Har du en hobby?

Hvis ikke, så er det måske tid til at tænke over, om du ikke skulle have en – og det skal helst være en, der hjælper med at få dig ned i gear og få ro på i dagligdagen. Har du prøvet at tegne eller male? At tegne eller farvelægge en Mandala, eller samle et fly eller skib i byggesæt?

Det er alt sammen eksempler på hobbies, hvor man får ro på og får tømt sit hoved for tanker. Tænk over, hvad du kunne tænke dig at prøve og så er redskaberne dertil måske en rigtig god julegave til dig selv.

Hav en rigtig god mandag 😊



Julekalenderen er lavet af TagStressAlvorligt.dk i samarbejde med Stressforeningen.
Hjælp Stressforeningen med at hjælpe stressramte. Bliv medlem i dag eller støt foreningens arbejde på MobilePay 189822