16. December – Stressjulekalenderen

16. December

Har du en hobby?

Hvis ikke, så er det måske tid til at tænke over, om du ikke skulle have en – og det skal helst være en, der hjælper med at få dig ned i gear og få ro på i dagligdagen. Har du prøvet at tegne eller male? At tegne eller farvelægge en Mandala, eller samle et fly eller skib i byggesæt?

Det er alt sammen eksempler på hobbies, hvor man får ro på og får tømt sit hoved for tanker. Tænk over, hvad du kunne tænke dig at prøve og så er redskaberne dertil måske en rigtig god julegave til dig selv.

Hav en rigtig god mandag 😊



Julekalenderen er lavet af TagStressAlvorligt.dk i samarbejde med Stressforeningen.
Hjælp Stressforeningen med at hjælpe stressramte. Bliv medlem i dag eller støt foreningens arbejde på MobilePay 189822

15. December – Stressjulekalenderen

15. December

I dag er det søndag. Husker du at holde fri en dag i hver weekend?


Prøv at tænke over, om du har venner eller slægtninge, du ikke har hørt fra i lang tid. De bor måske i den anden ende af landet – eller verden. Den gamle tradition med at sende julekort/julebreve er desværre ved at forsvinde og det er synd. Der er en rigtig god julestemning ved at skrive et håndskrevet julekort eller -brev – og du kan stadig lige nå det, i hvert fald hvis det er til venner eller familie i Danmark. Sidste frist for indlevering er i morgen, d. 16. december.

Er du ikke til julekort eller -breve, så er der jo også telefon og emails. Alle bliver glade for en opringning eller en hilsen på email – og alene oplevelsen af, at du har tænkt på vedkommende, kan løfte humøret og julestemningen en hel del.

God søndag 😊



Julekalenderen er lavet af TagStressAlvorligt.dk i samarbejde med Stressforeningen.
Hjælp Stressforeningen med at hjælpe stressramte. Bliv medlem i dag eller støt foreningens arbejde på MobilePay 189822

14. December – Stressjulekalenderen

14. December

Forhåbentlig har du nu fået styr på de allervigtigste opgaver inden jul. Måske har du endda fået en smule overskud, som du kan dele ud af, til de personer der ikke har det. Et smil til kasseassistenten i supermarkedet, der kæmper sig igennem tonsvis af varer på rullebåndet – eller til togkontrolløren, der balancerer rundt mellem passagerer og indkøb, kan gøre en kæmpe forskel og koster ikke noget.

Prøv det – og hav en fantastisk dag!



Julekalenderen er lavet af TagStressAlvorligt.dk i samarbejde med Stressforeningen.
Hjælp Stressforeningen med at hjælpe stressramte. Bliv medlem i dag eller støt foreningens arbejde på MobilePay 189822

13. December – Stressjulekalenderen

13. December

Den 13. december er ”Lucia-dag”. Lucia kommer af det latinske ”lux”, der betyder lys.


Ifølge Wikipedia er ”Lucia-dag” opkaldt efter Sankta Lucia, der var en italiensk helgeninde, som led martyrdøden og har helgendag den 13. december. Dagen var ifølge den Julianske kalender, årets korteste dag i det 14. århundrede. I dag er det dog den 21. december, som er årets korteste dag.


Ild og lys kan også give os ro. Prøv denne øvelse i dag og se om den har en beroligende virkning på dig:


• Sæt dig ved et bord.
• På bordet foran dig stiller du et stearinlys, som du tænder.
• Vent et øjeblik til flammen får fat og bliver stor.
• Se på flammen og læg mærke til, at flammen reagerer på dit åndedrag.
• Fokuser nu på det hvide område i flammen, helt nede ved vægen.
• Start i det hvide område helt til venstre i flammen og følg så kanten af det hvide område langsomt til højre side af flammen.
• Følg kanten af det hvide område langsomt tilbage igen til venstre kant af flammen.
• Gentag øvelsen i ca. 10 minutter.
• Pust lyset ud og bliv siddende i et par minutter.

God fornøjelse.



Julekalenderen er lavet af TagStressAlvorligt.dk i samarbejde med Stressforeningen.
Hjælp Stressforeningen med at hjælpe stressramte. Bliv medlem i dag eller støt foreningens arbejde på MobilePay 189822

12. December – Stressjulekalenderen

12. December

Vi er nu midtvejs i vores rejse mod juleaften. 12 dage er gået og der er 12 dage tilbage.

Kigger I ud ad vinduet i aften, når det er blevet mørkt, vil I kunne se den flotteste december-fuldmåne. Lyset er altid specielt ved fuldmåne, så klæd jer rigtigt godt på, lav en termokande med varm kakao og tag den, tæpper og familien ud på en aftentur i et område, hvor der ikke er kunstig belysning.

Fuldmånen lyser meget op og skulle I være heldige at have sne i området, så forstærker det lyset, så man næsten oplever området som i dagslys. Find en bænk eller nogle sten at sidde på – og nyd så den medbragte kakao, lyset og området.

Rigtig god tur!



Julekalenderen er lavet af TagStressAlvorligt.dk i samarbejde med Stressforeningen.
Hjælp Stressforeningen med at hjælpe stressramte. Bliv medlem i dag eller støt foreningens arbejde på MobilePay 189822

11. December – Stressjulekalenderen

11. December

Der er én ting, som man skal gøre selv – og skal gøre som familie. Pynte op til jul.

Vi nærmer hos halvvejspunktet til juleaften og har I allerede været i gang, så er det tid til at tænke på at få kasserne med julepynten taget ned fra loftet og måske gøre status over, hvad I har og hvad der mangler.

Er de flettede julehjerter og julestjernerne lidt slidte i hjørnerne, så er det måske tid at flette nogle nye – og det der snelandskab trænger måske også til en opdatering i år. I det hele taget er det temmelig hyggeligt at bruge en eftermiddag eller aften sammen om at lave ny julepynt og så efterfølgende fordele det over hele huset.

Duften af en dampende gryde med juleglögg og måske et par skåle med brunkager og pebernødder (som gerne må være købte!) forstærker bare julestemningen hos alle.

God fornøjelse 😊



Julekalenderen er lavet af TagStressAlvorligt.dk i samarbejde med Stressforeningen.
Hjælp Stressforeningen med at hjælpe stressramte. Bliv medlem i dag eller støt foreningens arbejde på MobilePay 189822

10. December – Stressjulekalenderen

10. December

Forventninger er der masser af i december måned. Du har måske allerede været til en julefrokost eller to på nuværende tidspunkt og måske har du haft det ligesom rigtigt mange andre. Du har ikke kunne melde fra, selv om du måske hverken har haft tid eller lyst til at feste, for det forventes jo at du deltager.

Børnenes juleafslutning nærmer sig og det forventes, at du kommer med en skudefuld friskbagte klejner igen i år, ligesom du gjorde sidste år, forrige år og …

Er der virkelig nogen der forventer det eller er forventningerne noget du tror, der er?

Hvad vil konsekvenserne egentlig være, hvis du melder fra til en eller flere af julefrokosterne? At kollegaerne/vennerne synes at du er en sær snegl? Hvis de har kendt dig i længere tid, så ved de jo præcis hvordan du er og det ændrer en framelding til et arrangement ikke på – ikke i længere tid, i hvert fald.

Vi skal være bedre til at sige nej til opgaver og ting, vi i virkeligheden ikke orker eller har lyst til, for det er belastninger og tilfører ikke noget positivt. Synes du at julefrokoster eller klejnebagning er fantastisk, så skal du selvfølgelig give den gas, men ellers bør vi alle sammen overveje, hvad vi siger ja til.

Hav en god dag 😊



Julekalenderen er lavet af TagStressAlvorligt.dk i samarbejde med Stressforeningen.
Hjælp Stressforeningen med at hjælpe stressramte. Bliv medlem i dag eller støt foreningens arbejde på MobilePay 189822

9. December – Stressjulekalenderen

9. December

Er julestemningen begyndt at brede sig hjemme hos jer? Prøv at tale om, hvad julen er for jer – hvad julen betyder for hver især af jer. Prøv at spørge familien og se så, hvor lang tid der går inden det gode danske ord ”hygge” bliver nævnt.

Når jeg har spurgt forskellige mennesker, hvad deres definition af det modsatte af stress er, er der en hel del, der har nævnt ordet ”hygge”. Når vi hygger os, har vi det rart og vi mærker ikke stress, selv om vi måske er midt i en travl tid, som i december måned.

Prøv at tale om, hvordan I kan få mere hygge ind i jeres familie i den kommende tid – og prøv det så af.



Julekalenderen er lavet af TagStressAlvorligt.dk i samarbejde med Stressforeningen.
Hjælp Stressforeningen med at hjælpe stressramte. Bliv medlem i dag eller støt foreningens arbejde på MobilePay 189822

8. December – Stressjulekalenderen

8. December

Selv med punkter i skemaet på en dag som denne, bør der også være pusterum på travle dage.

Det er yderst vigtigt at vi husker på, at der skal være ligevægt mellem (psykisk) aktivitet og restitution. Mange tror at psykisk restitution kun drejer sig om at lægge på sofaen og se Netflix hele dagen. Det kan også være nødvendigt, men psykisk restitution er lige så meget at gøre noget, som man opfatter positivt. At gøre noget, man har lyst til.

At gå en tur i skoven, som jeg foreslog for nogle dage siden, er en måde at restituere sig selv på. Oplevelsen – enten alene eller i samvær med familien, udløser en hel masse rare hormoner i hjerne og krop, som vores hjerner har rigtigt godt af og som giver energi.

Derfor er det bedste råd mod belastninger i dagligdagen og måske især her i december, at man skal bruge tid på det man har lyst til og glæde ved.

God søndag.



Julekalenderen er lavet af TagStressAlvorligt.dk i samarbejde med Stressforeningen.
Hjælp Stressforeningen med at hjælpe stressramte. Bliv medlem i dag eller støt foreningens arbejde på MobilePay 189822

7. December – Stressjulekalenderen

7. December

I dag er det lørdag. Har du husket at du har et X i skemaet her i weekenden, hvor du skal holde fri – helt fri for juleopgaver. Det er vigtigt at vi har nogle pusterum i hverdagen og måske kan ”weekend-X’et” være en ide at fortsætte med fremover, så du og familien altid har en da i weekenden, hvor I ikke skal noget. En dag hvor det er tilladt at gå i nattøj hele dagen og i det hele taget bruge dagen på lige præcis det, man har lyst til.

Hvis du har sat X over dagen i dag, så I holder fri i dag. I kan også vælge at tage tøj på og gøre noget sammen. Brug morgenen til at tale om, hvad I kunne tænke jer og tag så afsted. Måske i skoven – eller besøge et af de mange julemarkeder … Mulighederne er mange.

Hav en rigtig god lørdag.



Julekalenderen er lavet af TagStressAlvorligt.dk i samarbejde med Stressforeningen.
Hjælp Stressforeningen med at hjælpe stressramte. Bliv medlem i dag eller støt foreningens arbejde på MobilePay 189822